21. marraskuuta 2012

Apsun estetunti

Apsun estetunti oli maanantaina 20.11., ja se oli tiedossa jo viime viikolla, jolloin pelästyin että mulla on samaan aikaan päikkä niin etten pääsisi tunnille, mutta päikkä alkaaki vasta huomen.

Apsu valitsi jokaiselle hevoset ja sisäsest ilahduin ku sain Kinkun, vaik täl kertaa tunti ei mennytkää edes niin hyvin ku viimeks. Päätehtävänä oli ympyrällä ratsastaminen ja lähestyminen.
Mä oon tosi vähän hypänny, varsinkin laukassa, en vissiin ympyrällä ikinä ja lähestyminen on mulle ihan hepreaa, nuo yhteen, niin saadaan Alex satulast alas. :D



Porukkaa oli nyt niin vähän, että päästiin kaikki samaan aikaan maneesiin. Messissä oli Kinkun lisäksi Veltsu, Nokkis, Riina ja Asterix.


Ensin ravailtiin isoja ympyröitä maneesin molemmissa päissä. Toisella ympyrällä oli yksi puomi ja toisella oli viuhkamaisesti 4 puomia. Me alotettiin kevyesti ensin yhdestä puomista, Kinkku ensin lösähti aina ennen puomia, mutta puolipidätteillä valmistelin hevosta puomia varten ja kohta senkin sai jättää pois kun Kinkku eteni reippaammin ja tarkemmin. 4 puomia meni vähän kehnommin aluksi, Kinkun askeleet oli tönköt ja varovaiset ja vauhti hiipui olemattomiin. Ratsastin itsevarmasti Kinkkua reippaammin, otin puolipidätteet ja ohjasin hevosen keskeltä puomeja, niin johan rupes sujumaan ja muutaman kerran mentiin ihan täydellisesti.
Kinkku kuunteli tosi hyvin apuja, tosin viime kerrasta opin että Kinkku tarvitsee selkeät avut ja ohjat tarpeeksi lyhyenä.
Ympyröihin oli laitettu tötsät joiden takaa piti aina kiertää ja jostain syystä mun katseen käyttö tällä tunnilla oli sitä että jäin tuijottamaan tötsiä kunnes olin niiden kohdalla. En tiedä miksi ihmeessä ja meni kauan tajuta että miksi Kinkku koittaa mennä pois ympyrältä. No tottakai, kun mä ohjaan tyypin vain tötsälle ja olen sitten ihan ulapalla itse, että minne pitäisi mennä. Hoksasin asian kuitenkin viimein ja sitten ympyrät onnistuivat todella hyvin, Kinkku juoksi mielellään ja kuunteli apuja.

Seuraavaksi tehtävä vaikeutui niin että kaksi viuhkan puomeista nostettiin ulkopuolelta ylös kannattimille ja siinä vaiheessa tuli kyllä vähän äitiä ikävä. Näytti vasta-alkajalle aika hurjal ja mietin vaan että miten Kinkku muka menee tosta ilman et se hyppää kaikkien neljän puomien yli kerta heitol. Epävarmuus näkyi, kolahtaen me tallusteltiin etana ravia puomit ihan puomien päistä, luultavasti sisäpuolen jalat ei noussu ollenkaan puomien päältä.

Anteeksi ehkä vähän puuduttava 2 minuutin video, mun videokamera tallentaa videot sellaiseen muotoon etten vielä ole osannut niitä muokata niin että youtubeen ne saisi..


Ryhdistin itteni sitten, kun tajusin että kyllä sen voi ravata ilman hyppyjäkin. Nostin keskivartalon pystyyn, suuntasin katseen oikein, suuntasin Kinkun keskeltä ja puolipidätteillä valmistelin. Kinkku kuunteli hyvin ja keskittyi jalkojen nostoon, ja loppua kohden vain parani kokoajan.

Seuraavaksi siirryttiin ristikkoon maneesin uuden päädyn päässä, jokainen tuli vuorollaan hyppäämään laukassa. Tämä sujui kaikilta kohtalaisen hyvin, jopa multa ja Kinkulta. Kinkku hyppäsi leppoisasti ja jatkoi oikeaa laukkaa.Vaihdettiin aika pian tehtävää pystyyn, ehkä arviolta jotain 50cm, mutta jostain syystä este tuntui paljon korkeammalta.
Tässä Kinkku rupesi jo kunnolla ponnistamaan ja mä nojasin kokoajan ihan liian eteen, ja tämä asentoi jäi alas tultaessa päälle, jolloin tasapaino meinasi kokoajan mennä. Tähän sain kaverilta hyvät ohjeet, niin että ylävartalo pitäis pitää ylhäällä ja rennosti antaa mennä hevosen mukana, eikä yrittää kevyttä istuntaa itse tuhottomasti.
Hypyt onnistuivatkin siksi melko kehnosti, että oma kevyt istunta oli liikaa ja se jäi esteen jälkeenkin päälle. Kinkku kuitenki hyppäsi reippaasti, ohjasin sen hyvin esteelle ja opin tuntemaan miltä tuntuu ylipäätänsä kun heppa hyppää. Vielä pitäisi lähestymistä harjotella, sen verran jännän ylimääräisen askelman ottaa tuossa ekassa videossa, jossa sitten tipuinkin alas.

Tyytyväisyys: Oon kaiken kaikkiaan kyllä ihan tyytyväinen. Sain Kinkun kuuntelemaan mua tosi hyvin, se teki alku jäykkyyden jälkeen energisesti ja halukkaasti tehtävät. Tyytyväinen oon siihen miten sain Kinkun keskittymään puolipidätteillä ennen puomeja/esteitä ja miten rohkeesti uskalsin hypätä sitä pystyäkin.

Korjattavaa: Kevyt istunta vaatii vielä totaalisen muutoksen, jos olisi vain rahaa niin kävisin joka ikisessä estevalkassa minkä löytäisin. Lähestymiset on toinen juttu, mutta vielä tässä vaiheessa mulle riittäisi se että tekniikka ja istunta olis oikea.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti